Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

Paperino e il Fantasma Conteso(Ο χορός των φαντασμάτων)από Carlo Chendi&Luciano Bottaro


O Luciano Bottaro γεννημένος στο Rapallo της Ιταλίας από νεαρή ηλικία μπήκε στο χώρο του Disney-ικού κόμικ το 1952.Από τότε έχει δώσει εξαιρετικές ιστορίες άκρατου σουρεαλισμού και αλλόκοτης(έως και ψυχεδελικής)αισθητικής.Σήμερα θα σας παρουσιάσω μία από τις πρώτες που είχα διαβάσει πιτσιρικάς σε παλιό τεύχος των Κλασικών.Τον χορό των φαντασμάτων σε σενάριο δικό του και του συνεργάτη του Carlo Chendi(με τον οποίο μαζί δημιούργησαν το 1958 το στούντιο Bierreci,έχοντας μαζί του τον Giorgio Rebuffi).




H ιστορία αρχίζει μία συνηθισμένη μέρα στη Λιμνούπολη.O Θείος Σκρούτζ καλεί τον Ντόναλντ στο θησαυροφυλάκιο γιατί πιστεύει ότι κάποιος έχει εισχωρήσει μέσα σε αυτό.Άλλωστε το δείχνουν τα στοιχεία(ανακατεμένα και σκορπισμένα δολάρια)αλλά φυσικά η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για κλέφτη αφού κανένα του δεν λείπει.Η αλήθεια είναι λίγο πιο διαφορετική και άκρως πιο "μεταφυσική"!!




Ένα φάντασμα έχει βρει καταφύγιο στο θησαυροφυλάκιο.Ο Στρίγγλινος ο οποίος έχει και κάποια συγγένεια με τον Γκούφυ που όμως δεν τον κρατάει στο σπίτι του αφού δεν πιστεύει στα φαντάσματα(και στη μαγεία άλλωστε ρωτήστε και την καημένη τη Φούρκα,ειδικά στις απολαυστικές ιστορίες του Βottaro).O Σκρούτζ του λέει να ξεκουμπιστεί το αργότερο μέχρι την επόμενη μέρα...
Γυρίζοντας στο σπίτι του ο Ντόναλντ νιώθει λύπη για το φάντασμα και τον τρόπο που του φέρθηκε ο Σκρούτζ.Και αποφασίζει να το πάρει στο σπίτι του...Εκείνο για να τον ανταμείψει για τη μεγαλοψυχία του,του υπόσχεται να τον οδηγήσει σε ένα θησαυρό που βρίσκεται σε έναν πύργο στη Σκωτία(από όπου και κατάγεται το φάντασμα)..Έλα όμως που τη συζήτηση την ακούει και ο Σκρούτζ,που καταλαβαίνει το λάθος του και αποφασίζει να πάρει το φάντασμα πίσω.Αλλά με ποιο τρόπο;;;




Περνώντας από το εργαστήρι του Κύρου αποκτά δύο εφευρέσεις που θα τον βοηθήσουν,έναν απορροφητή και έναν διπλασιατή φαντασμάτων(πώς τυχαία τις έφτιαξε ο Κύρος θα σας γελάσω).Το σχέδιο μπαίνει σε εφαρμογή.Πηγαίνοντας στο σπίτι του Ντόναλντ και με την πρόφαση ότι θέλει να δει το φάντασμα και να του δώσει ένα δώρο για τη κακή του συμπεριφορά,ο Σκρούτζ απορροφά τον Στρίγλινο και στη θέση του βάζει ένα αντίγραφο και φεύγει με ένα αεροπλάνο για τη Σκωτία...Ένας όμως συνεπιβάτης του,κάποιος περίεργος τύπος με ακόμα πιο περίεργο όνομα(Τελεπαθίκ)τον κερνάει ένα πούρο(κάθε τι το δωρεάν είναι καλό για τον Σκρούτζ)τον ζαλίζει και τον κοιμίζει...Όταν το αεροπλάνο φτάνει στον προορισμό του,η αεροσυνοδός ξυπνάει τον Σκρούτζ και εκείνος διαπιστώνει ότι του έκλεψαν το φάντασμα...

Ο σουρεαλισμός χαρακτηρίζει το στυλ του Bottaro


Το ίδιο όμως διαπιστώνει και ο Ντόναλντ που καταλαβαίνει την εξαπάτηση του Σκρούτζ...Θα καταφέρουν να ξαναβρούν το φάντασμα που θα τους οδηγήσει στο θησαυρό;;;Και που να το αναζητήσουν στη Σκωτία;;Και το κυριότερο ποιος θα τους πιστέψει;;;

Πάντοτε λάτρευα το άκρως σουρεαλιστικό στυλ του Βottaro όπου χαρακτηρίζει το έργο του είτε στις Disney-ικές είτε στις υπόλοιπες δουλειές του.Επίσης τα σενάρια του έχουν ένα ιδιόμορφο χιούμορ που δεν το έβρισκες εύκολα σε ιστορίες άλλων δημιουργών.Έχει ένα προσωπικό στυλ που το αναγνωρίζεις αμέσως και αποτελεί σήμα κατατεθέν του!Και φυσικά τα αλλόκοτα πλάσματα και τα παράξενα ψυχεδελικά τοπία που τις περισσότερες φορές συνοδεύουν τους ήρωες,δίνουν πάντα ένα ξεχωριστό και "φευγάτο" τόνο στις ιστορίες του.

Πρώτη δημοσίευση της ιστορίας Topolino #342 το 1962


Σε αυτήν εδώ(που υπογράφει το σενάριο μαζί με τον Chendi)βλέπουμε όλα αυτά τα υλικά μαζεμένα,και το αποτέλεσμα είναι αν μη τι άλλο απόλυτα διασκεδαστικό με αρκετές δώσεις σουρεαλισμού και αναρχικού χιούμορ,έτσι όπως μόνο ο Bottaro ξέρει να μας παρουσιάζει.Παρ' όλα αυτά δεν λείπουν και οι εξωφρενικές καταστάσεις μαζί με την αγωνία για το αν βρεθεί ο θησαυρός ή αν θα καταφέρουν να φανούν αντάξιοι των δοκιμασιών που περιμένουν Θείο και ανιψιό..Η χημεία μεταξύ του Θείου Σκρούτζ και του Ντόναλντ είναι εκρηκτική,και ο Σκρούτζ πάντα στις ιταλικές ιστορίες(τόσο του Bottaro όσο και άλλων δημιουργών)παρουσιάζεται πιο πονηρός και άπληστος από τις αντίστοιχες του Barks ή Rosa.Που θα κάνει τα πάντα για να πετύχει το στόχο του με οποιοδήποτε τίμημα ή κόλπο θα είναι αυτό...




Η ιστορία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο ιταλικό Τopolino #342 τον Ιούνιο του 1962 για να αναδημοσιευτεί πολλές φορές μέσα στα επόμενα χρόνια σε τίτλους όπως το I Classici di Walt Disney( #22 το 1966,#33 το 1979)και I Grandi classici Disney(#125 1997 και #215 το 2004).Στην Ελλάδα η ιστορία έχει δημοσιευτεί  στο Μίκυ Μάους #72 τον Νοέμβριο του 1967(με τον τίτλο Στρίγγλινος εναντίων Σκρούτζ Μακ Ντάκ)για να επαναδημοσιευτεί στα Κλασικά #37 τον Ιούλιο του 1978,#89 τον Ιούλιο του 1987 και τέλος στο #176 τον Δεκέμβριο 2002/Γενάρη 2003.


Σπύρος Ανδριανός

2 σχόλια: