Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019

METROPOLIS (メトロポリス) από Osamu Tezuka

METROPOLIS (メトロポリス) 

''Did you see that ?The way they toyed with us ?That is the way humankind too will end..Now it’s our turn to turn the tables and make mankind beg for mercy..''- Michi

To Μetropolis του 1949 αποτελεί μία από τις πρώτες δουλειές του μεγάλου δάσκαλου και δημιουργού των manga Οsamu Tezuka.Μέρος μίας άτυπης sci-fi τριλογίας(μαζί με τα Lostworld του 1947 και Νextworld το 1951)το manga περιέχει στοιχεία και θέματα που συναντάμε και σε μελλοντικές δουλειές του Tezuka,καθώς και την πρώτη εμφάνιση χαρακτήρων του που αργότερα βρίσκουμε και σε μετέπειτα σειρές του.




Βρισκόμαστε στο μέλλον,κάπου στα τέλη του 20ου αιώνα το 19ΧΧ(που ουσιαστικά να το καλοσκεφτούμε είναι παρελθόν για εμάς σήμερα)και στο διεθνές συνέδριο επιστημόνων που διοργανώνεται επικρατεί μία αναταραχή,καθώς οι επιστήμονες εντοπίζουν μαύρες κηλίδες στον ήλιο.Φοβούνται μήπως το τέλος του κόσμου πλησιάζει.Μέσα σε όλη αυτή την αναταραχή έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι μέλη μίας εγκληματικής οργάνωσης(Red Party)έχουν εισχωρήσει κρυφά μέσα στις τάξεις τους...
Πριν ο doctor Lawton μπορέσει να μιλήσει για την καινούργια του ανακάλυψη(πάνω στη δημιουργία συνθετικών κυττάρων)η οργάνωση με τον αρχηγό τους,το μεγαλoμανή Duke Red,εισβάλλει στο συνέδριο και απομονώνει τον καθηγητή.Ο Duke του ζητάει να δημιουργήσει για εκείνον ένα συνθετικό πλάσμα,που όμως να μοιάζει με ένα γνωστό άγαλμα,που υπάρχει σε μουσείο...Για να μη χρησιμοποιήσουν το δημιούργημα του για κακούς σκοπούς,ο Lawton αφού ζωντανεύει το τεχνητό δημιούργημά του,βάζει φωτιά στο εργαστήριο του,έτσι ώστε να τον νομίζουν νεκρό(μαζί με τη δημιουργία του)και να μην πέσει στα χέρια του Duke...
Η δημιουργία του/της Michi


Μετά από κάποια στιγμή απροσεξίας,το τεχνητό παιδί (που ονομάζεται Mitchi και είναι άφυλλο)ξεφεύγει από την επίβλεψη του Lawton,και βγαίνει μόνο του και απροστάτευτο στον έξω κόσμο.Εκεί θα σώσει τη ζωή ενός μικρού κοριτσιού που πουλάει βιολέτες,φανερώνοντας έτσι τις υπεράνθρωπες δυνάμεις του στον κόσμο.Ο διευθυντής του μουσείου της πόλης βλέπει την ομοιότητα του παιδιού με το άγαλμα ''Άγγελος της Ρώμης" και ειδοποιεί τον Duke Red.Εκείνος εντοπίζει και επισκέπτεται τον Lawton και τον πληγώνει θανάσιμα.Ένας ντετέκτιβ από την Ιαπωνία ο Mustachio,τρέπει σε φυγή τον Duke και τα τσιράκια του προσπαθώντας να σώσει τον καθηγητή αλλά είναι πια αργά...Από τη διαθήκη του μαθαίνει για την ύπαρξη του/της Michi που έχει ήδη αποκτήσει φιλίες με τον ανιψιό του ντετέκτιβ τον Ken(ichi)....



O Mustachio θα ανακαλύψει το υπόγειο κρησφύγετο του Duke και της οργάνωσης του που έχει μέλη από όλο τον κόσμο...Και χρησιμοποιούν σκλάβους ρομπότ για να κατασκευάζουν όπλα και δηλητήρια...Ευθύνονται δε και για τις μαύρες τρύπες στον ήλιο(μέσω μηχανισμού που τραβά όλη τη σκόνη του διαστήματος επάνω του)και φυσικά θα κάνουν τα πάντα για να ξαναπάρουν το Michi στα χέρια τους...Ακόμα και να χρησιμοποιήσουν το κοριτσάκι με τις βιολέτες για δόλωμα...Στο μεταξύ ο Michi μαθαίνει από τον Ken την αλήθεια σχετικά με το τι είναι,και γεμάτος-η οργή ορκίζεται να εκδικηθεί την ανθρωπότητα....




Μετά την επιτυχία του πρώτου του manga σε μορφή tankubon (Shin Takarajima/Το νέο νησί των Θησαυρών)το 1947,η εταιρεία Ikuei Shuppan στην Osaka,που ειδικεύονταν σε φθηνότερες εκδόσεις(τα λεγόμενα κόκκινα βιβλία εξ'αιτίας του κόκκινου μελανιού που χρησιμοποιούνταν ως βασικό χρώμα)ήθελε και εκείνη να βγάλει μία καλύτερη έκδοση,που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί εκείνες των μεγαλύτερων εκδόσεων.Και έτσι απευθύνθηκε στον μεγάλο mangaka που τότε έκανε τα πρώτα του βήματα(έχοντας ήδη μία πετυχημένη έκδοση στο ενεργητικό του)για μία ακόμα δημιουργία.




O Tezuka άντλησε έμπνευση από διάφορες πηγές για τη δημιουργία της ιστορίας του.Η κυριότερη ήταν φυσικά η ταινία Metropolis του 1927 το κλασικό εξπρεσιονιστικό αριστούργημα του Fritz Lang,από την οποία όμως ο Tezuka δεν είχε ποτέ δει παρά μόνο μία φωτογραφία,που απεικόνιζε τη δημιουργία του γυναικείου ρομπότ(την οποία σχεδίασε και εκείνος στη σκηνή της δημιουργίας του/της Mitchi).To όνομα του manga δεν το πήρε τόσο από την ταινία,όσο επηρεασμένος από τις αμερικάνικες μεγαλουπόλεις του Σικάγο ή της Νέας Υόρκης,που ήθελε να απεικονίσει στο κόμικ(κατά σύμπτωση έτσι ονομάζεται και η πόλη που ζει και δρα ο Superman,του οποίου μοιάζει στις δυνάμεις του και ο/η Mitchi).Επίσης ο Tezuka αντλεί στοιχεία τόσο από τους Άθλιους του Βίκτωρος Ουγκό(το κοριτσάκι που πουλάει βιολέτες)όσο και από μία άλλη κλασική ταινία της χρυσής εποχής του Hollywood,το The Invisible Ray του 1936 με τον Bela Lugosi και Borris Karloff(η σκηνή που καίγεται ο/η Michi)καθώς και από δικές του παλαιότερες και αδημοσίευτες δουλειές που είχε κάνει ακόμα ερασιτέχνης.

Όπως ανέφερα και πρωτύτερα χαρακτήρες του Tezuka που εμφανίζονται πρώτη φορά στο Metropolis,τους βλέπουμε και σε μετέπειτα δημιουργίες του(με άλλο όνομα) όπως ο Duke Red(εμφανίζεται και στα Astro Boy και Black Jack)ο Notarlin(Nextworld)και φυσικά ο Mustachio/Shusanku Ban(Lost World,Νext World,MW,Black Jack,Astro Boy,Rainbow Parakeet και σε πολλές άλλες).O χαρακτήρας του Michi άλλωστε μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί και μία πρωτότυπη μορφή/ιδέα για τη μετέπειτα δημιουργία του Tezuka τον Astro Boy(Tetsuwan Atomu) που θα δούμε σύντομα σε άλλο άρθρο μου.




Άν και κατώτερη σε σχέση με τις μετέπειτα δημιουργίες του(και αυτό είναι φυσικό αφού αποτελεί έργο της πρώιμης και "ακατέργαστης" περιόδου του δημιουργού),το Metropolis περιέχει τα συστατικά εκείνα που συναντάμε και στις επόμενες δουλειές του μεγάλου mangaka.Όπως την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος θα ευθύνεται για το τέλος του,με τη προσπάθεια του να εξισωθεί μέσο τεχνολογίας με το Θεό..Επίσης η πεποίθηση ότι ακόμα και τα συνθετικά πλάσματα έχουν δικαιώματα όπως και όλοι οι "κανονικοί" άνθρωποι είναι κάτι που συναντάμε και στο Astro Boy(Tetsuwan Atomu) και το θέμα της ανατροπής του φύλου το συναντάμε σε άλλη μορφή και στο Princess Knight(Ribon no Kishi).Μία γλυκόπικρη ματιά για τη θέση της ανθρωπότητας μέσα σε μία τεχνολογική κοινωνία που πλέον δεν μπορεί να ελέγξει...

To μοναδικό πρόβλημα του manga είναι ότι όλα όσα ήθελε να πει ο δημιουργός δεν χώρεσαν μέσα σε ένα μόνο volume.Ίσως αν το έργο έβγαινε σε 2 ή και σε 3 tankubon η ιστορία να εξελίσσονταν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια χωρίς βιασύνες,οι αλληγορικές αναφορές του δημιουργού για το Ψυχρό πόλεμο να εξετάζονταν καλύτερα,και να είχανε αποφευχθεί κάποια στερεότυπα κλισέ.Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι το Metropolis δεν είναι καλό.Ίσως αν το είχε δημιουργήσει τα χρόνια της μεγάλης ωριμότητας του(δεκαετία '70 και '80)το έργο να πέρναγε ακόμα περισσότερα μηνύματα και προβληματισμούς του δημιουργού.




Στο σχέδιο επίσης βλέπουμε πόσο ο Tezuka είχε επηρεαστεί από τη σχολή Disney(στη σκηνή που ο 
Mustachio μεταμφιέζεται στο ποντίκι βλέπουμε ουσιαστικά τον Mickey)και τα Silly Symphonies, καθώς και τα καρτούν εκείνα των studio των Fleischer.Λάτρης της αμερικάνικης σχολής των κόμικ και των καρτούν,ο Tezuka έδωσε στα manga τη μορφή που όλοι γνωρίζουμε μεταπολεμικά.Και ακόμα και μέσα από αυτό το έργο του επηρέασε πολλούς στο να ασχοληθούν και οι ίδιοι με το σχεδιασμό manga.

Η Αnime εκδοχή του Metropolis το 2001.

Δεκαετίες αργότερα το 2001 κυκλοφόρησε και μία anime εκδοχή του Metropolis που όμως δεν έχει πολλά κοινά στοιχεία με το manga(πέρα ίσως από κάποια κοινά μηνύματα που περνά)και οι χαρακτήρες αλλάζουν τόσο σε ονόματα όσο και σε παρουσία.Έχοντας μία all star ομάδα στη παραγωγή του(σεναριογράφο τον Katsuhiro Otomo δημιουργό του Akira,σκηνοθέτη τον γνωστό Rintaro με επιτυχίες όπως το X/1999,Neo Tokyo και Galaxy Express) γνώρισε και αυτό μεγάλη επιτυχία.
H έκδοση της Dark Horse το 2003.


Το manga κυκλοφόρησε το 2003 και στα αγγλικά από τη Dark Horse που τότε είχε βγάλει όλη την τριλογία μαζί με το Astro Boy.H απαρχή στο έργο ενός πολύ μεγάλου δημιουργού της 9ης τέχνης.


Σπύρος Ανδριανός



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου