Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Jean Francois-Beaulieu. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Jean Francois-Beaulieu. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019

The Wonderful Wizard of OZ από Eric Shanower,Scottie Young&Jean Francois-Beaulieu

The Wonderful Wizard of OZ 

"Toto I have a feeling we are not in Kansas anymore..." - Dorothy Gale,The Wonderful Wizard of OZ




Ο πασίγνωστος Μάγος του ΟΖ(The Wonderful Wizard of OZ)και ολόκληρο το σύμπαν της χώρας του ΟΖ,είναι δημιούργημα του θεατρικού συγγραφέα,δημοσιογράφου και Θεοσοφιστή Frank Layman Baum.Ο Βaum έγραψε το 1900 το πρώτο βιβλίο της σειράς,εμπνευσμένος από τις ιστορίες που έλεγε στους δύο μικρούς του γιους.Ήταν ένα παραμύθι εντελώς διαφορετικό από όσα είχαν παρουσιαστεί μέχρι τότε.Τόσο για τους ξεχωριστούς χαρακτήρες που παρουσίαζε,για τους συμβολισμούς του,και φυσικά για την σπουδαία εικονογράφηση από τον W.W.Denslow που έχει μείνει κλασική!!Η μεγάλη επιτυχία του πρώτου εκείνου βιβλίου(είχε γράψει άλλα δύο παιδικά βιβλία πριν το Μάγο του ΟΖ) ξάφνιασε τον Baum,και τον οδήγησε στο να συγγράψει άλλα 14 βιβλία της σειράς μέχρι το θάνατο του το 1919.


Η σειρά συνεχίστηκε και από άλλους συγγραφείς με πρώτη την Ruth Plumsy Thomson(γράφοντας άλλα 19 βιβλία μέχρι το 1939),και πολλούς άλλους φτάνοντας μέχρι τα 40 βιβλία το 1963(the famous forties)...Πολλοί μετέπειτα συγγραφείς του φανταστικού(Ray Brudbury,John Dickson Carr,Harlan Ellison,Carol Ryrie Brink κ.α.) δήλωσαν ότι είχαν μεγαλώσει με αυτά τα βιβλία τα οποία καθόρισαν και τη δική τους συγγραφική πορεία..Πριν τον Άρχοντα των Δακτυλιδιών,τη σειρά Star Trek,τoν Χάρυ Πόττερ,υπήρχαν τα βιβλία και το σύμπαν του ΟΖ,που συνδύαζαν πολλά και διαφορετικά genres μεταξύ τους όπως fairy tale,science fiction,dark fantasy,fantasy και πολλά ίσως ακόμη.Οι δε φανατικοί της σειράς ονομάζονται OZians και μπορώ να πω με σιγουριά ότι αποτέλεσαν και μία από τις πρώτες κοινότητες οργανωμένων fans που δραστηριοποιούνται μέχρι τις ημέρες μας με εκδηλώσεις,ομιλίες,forums στο διαδίκτυο κ.τ.λ.

Τυφώνας ή διαστατική πύλη προς το άγνωστο...;




Φυσικά η ιστορία του Μάγου του ΟΖ είναι πασίγνωστη σε όλους μας και εξαιτίας της ομότιτλης ταινίας του 1939 με πρωταγωνίστρια την Judy Garland σε σκηνοθεσία του Victor Fleming..Μονάχα που εκείνη η έκδοση του ΟΖ ήταν πολύ πιο παιδική και family oriented από εκείνη του βιβλίου που είναι αρκετά πιο "σκοτεινή" παρά το παραμυθένιο της υπόβαθρο..




Μία πιστή μεταφορά του βιβλίου σε μορφή κόμικ επιχείρησε να μεταφέρει στο χαρτί ο συγγραφέας/σχεδιαστής και πιστός OZian, Eric Shanower(γνωστός και από τα δικά του novels με θέμα το OZ)και ο ανερχόμενος τότε σχεδιαστής Scottie Young(Rocket Rackoon,I hate Fairyland,Deadpool,New Warriors).Το αποτέλεσμα δεν θα μπορούσε να είναι το λιγότερο αριστουργηματικό!!Μέσα σε μόλις 8 τεύχη συμπυκνώνεται όλο το νόημα και η πραγματική ψυχή του βιβλίου του Baum.Το κόμικ κυκλοφόρησε σε 8 τεύχη από τη Marvel comics από τον Φεβρουάριο μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2009.Η Μarvel βέβαια είχε κυκλοφορήσει στη σειρά treasury edition τη δεκαετία του '70 τα δύο πρώτα βιβλία της σειράς(The Wonderful Wizard of OZ,The Marvelous land of OZ)σε σχέδια των John Buscema(Wizard of OZ) και Alfredo Alacala(Marvelous Land of OZ).Το πρώτο ήταν απλά adaptation της ταινίας του 1939 σε προσαρμογή/σενάριο του Roy Thomas.

Οι αρχικές σειρές της Μarvel το 1975.


Βρισκόμαστε στο 1899.H Dorothy Gale ζει σε μία ήσυχη φάρμα κάπου στο Κάνσας μαζί με το θείο της και τη θεία της,και το σκυλάκι της Toto.Ένας μεγάλος κυκλώνας(πολλοί μελετητές του σύμπαν του ΟΖ λένε ότι ίσως ήταν και μία διασταστική πύλη μεταφοράς στο κόσμο του ΟΖ)θα μεταφέρει όμως τη μικρή Dorothy και τον σκύλο της(μαζί με το σπίτι τους)στη χώρα του ΟΖ,όπου θα πέσουν επάνω στη κακιά μάγισσα της Ανατολής και θα την κάνουν..χαλκομανία!!Από εκεί και πέρα θα ζήσουμε τις περιπέτειες της Dorothy στη νέα και παράξενη αυτή χώρα,το πώς απέκτησε τα ασημένια γοβάκια και την προστασία της από τη μάγισσα του Βορρά,το ταξίδι της μέσο του δρόμου με τα κίτρινα τούβλα μέχρι τη Σμαραγδένια πόλη,τη γνωριμία της με το σκιάχτρο,τον τενεκεδένιο,και το δειλό λιοντάρι,και τέλος την αναζήτηση για να βρουν και να σκοτώσουν τη κακιά μάγισσα της δύσης,όπως τους ζήτησε ο μεγάλος και τρανός μάγος του ΟΖ με αντάλλαγμα να πραγματοποιήσει ότι επιθυμούν περισσότερο...Μονάχα που τα φαινόμενα τις περισσότερες φορές απατούν!!




Όλα δοσμένα με σεβασμό και αγάπη στο έργο ζωής του Baum,από τον Eric Shanower,που αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ότι όταν αγαπάς αυτό που γράφεις,τότε είναι σίγουρο ότι το αποτέλεσμα θα ικανοποιήσει και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη!!Ο Shanower σκιαγραφεί κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά(τη τραγικότητα του Τενεκεδένιου που κάποτε ήταν αληθινός άνθρωπος,το σκιάχτρο που τελικά δεν ήταν τόσο άμυαλος όσο νόμιζε,το λιοντάρι που μέσα του έκρυβε πάντα έναν ατρόμητο μαχητή),εμμένει στην ιστορία και προσωπικότητα καθενός από αυτούς,χωρίς να παρουσιάζονται μονοδιάστατοι όπως-λόγο έλλειψης χρόνου-δυστυχώς τους είδαμε στην ταινία.





Παράλληλα όλη η ιστορία είναι ένας ύμνος στη φιλία και τη συντροφικότητα όπως ακριβώς συνέβαινε και στο βιβλίο.Ο Shanower δεν μεταφέρει απλά τις σελίδες ενός βιβλίου στα panels ενός κόμικ,κυριολεκτικά προσαρμόζει με εκπληκτικό τρόπο και ενθουσιασμό αυτό το κλασικό "παραμύθι" για παιδιά όλων των ηλικιών(ή για όσους πάντα θα αισθάνονται παιδιά)και γνωρίζει στη νέα γενιά ένα κλασικό έργο που όσα χρόνια και αν περάσουν δεν θα παλαιώσει ποτέ,σαν τους κατοίκους της χώρας του ΟΖ.




Και φυσικά δεν θα μπορούσε να εικονογραφήσει καλύτερα τη σειρά από τον προσωπικά λατρεμένο μου Scottie Young,ο οποίος κυριολεκτικά γεννήθηκε για να σχεδιάζει αυτούς τους χαρακτήρες.Ο Young παρουσίασε τη δική του μοντέρνα εκδοχή στους ήδη γνώριμους σχεδιαστικά ήρωες του ΟΖ,δίνοντας έναν αέρα φρεσκάδας και προσαρμόζοντας τους στη σημερινή εποχή,μέσα σε μία πανδαισία χρωμάτων(εκπληκτική δουλειά από Jean Francois Baulieu)και λεπτομεριακών background που καταφέρνει να ''αιχμαλωτίσει'' το μάτι του αναγνώστη,που νιώθει ότι κυριολεκτικά ζει σε αυτόν τον (όχι τόσο)παραμυθένιο κόσμο του ΟΖ,όπως ακριβώς πετύχαινε με τις περιγραφές του στα βιβλία ο Baum.




Το limited αυτό series γνώρισε μεγάλη επιτυχία και το 2010 κέρδισε  βραβεία Eisner για καλύτερη mini σειρά και καλύτερη έκδοση για παιδιά.Άν και όταν διαβάσετε το κόμικ θα καταλάβετε ότι αδικείται από αυτή την προσέγγιση.Η σειρά του ΟΖ δεν είναι μόνο για παιδιά,και σίγουρα τα αυθεντικά βιβλία του Baum δεν είχαν καμία σχέση με την ταινία του 1939,ή τις παιδικές προσαρμογές που έχουν κυκλοφορήσει μέσα στα χρόνια.



Το ίδιο creative team των Shanower-Young-Beaulieu συνέχισε και με τα υπόλοιπα 5 βιβλία της σειράς(Τhe Marvelous land of OZ,Ozma of OZ,Dorothy&the Wizard in OZ,The Road to OZ,The Emerald city of OZ)μέχρι που το project εγκαταλείφθηκε για να κάνουν οι δημιουργοί και άλλα πράγματα που επιθυμούσαν.Ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή θα συνεχίσουν και τα υπόλοιπα βιβλία-τουλάχιστον τα 14 του Baum-με την ίδια αγάπη και ενθουσιασμό όπως αυτά που μας παρουσίασαν.Κυκλοφορούν σε trades&hardcover editions καθώς και όλα τα τεύχη σε omnibus edition.Για όσους η φαντασία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους όπως και τα κόμικς!


Σπύρος Ανδριανός

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

Ι Ηate Fairyland από Scottie Young&Jean Francois - Beaulieu

I Hate Fairyland

''Δώσε κλότσο η ανέμη να γυρίσει παραμύθι να αρχίσει'' λέει ο σοφός λαός...

...Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα δεκάχρονο γλυκό κοριτσάκι,η μικρή Gertrude(Γερτρούδη) που όπως όλα τα μικρά κοριτσάκια της ηλικίας ονειρεύονταν να ζει στο δικό της παραμυθένιο κόσμο.....Έναν κόσμο γεμάτο μαγεία,γέλια και χαρά...Δυστυχώς όμως για εκείνη το δικό της όνειρο θα πραγματοποιηθεί και η Gertrude μυστηριωδώς θα μεταφερθεί σε μία άλλη διάσταση...Ή μάλλον θα  "ταξιδέψει"(αν μπορεί να το πει κανείς και έτσι)στη παραμυθένια χώρα της Fairyland!!Με ωραία πλασματάκια κάθε λογής,πολύχρωμη,γεμάτη γέλιο και χαρά!!!.....



Μονάχα που η Gertrude θα περάσει 27 χρόνια από τη ζωή της στη παραμυθένια αυτή χώρα(στα οποία είναι παγιδευμένη στο σώμα 10χρονης)ψάχνοντας να βρει τρόπο να γυρίσει πίσω στον αληθινό μας κόσμο,στο σπίτι της...Η βασίλισσα Claudia,που εξουσιάζει αυτή τη παραμυθένια χώρα της λέει ότι για να γυρίσει πίσω,πρέπει να βρει τη πόρτα που οδηγεί στη δική της διάσταση...Και για να ανοίξει αυτή τη πόρτα να βρει και το κλειδί που θα την ανοίξει....Το οποίο υπάρχει κάπου στην απέραντη χώρα της Fairyland....Bοηθό της σε αυτή την αναζήτηση θα έχει το πανέξυπνο(και κυνικό)έντομο Larrigon Wentsworth III ή απλά Larry,ο οποίος σαν άλλος Σάντσο Πάντσα,θα την ακολουθεί στην αναζήτησή της...Υπάρχει όμως και ένα μικρό πρόβλημα...



Τα χρόνια που έχει μείνει παγιδευμένη στη χώρα της Fairyland έχουν αλλάξει δραματικά τη Gertrude...Από το γλυκό δεκάχρονο κοριτσάκι,έχει μείνει μόνο το σώμα,και η 37χρονη γυναίκα που είναι παγιδευμένη σε αυτό έχει καταντήσει ψυχασθενής,κοινωνιοπαθής,βίαιη και γεμάτη μίσος για όλους(ναι έχει και ένα μεγάλο τσεκούρι που το χρησιμοποιεί πολύ συχνά)!!Η οποία αποτυγχάνει ξανά και ξανά να βρει το δρόμο για το σπίτι της...Και η αποστολή της στα πέραντα της Fairyland μόνο εύκολη δεν θα είναι!!




Toν Scottie Young τον λάτρεψα όταν σχεδίασε τα 6 πρώτα βιβλία του L.Frank Baum,με θέμα το Μάγο του ΟΖ,σε σενάριο του Eric Shanower(σχεδιαστής επίσης και μεγάλος OZian)για το οποίο θα αναφερθώ σε μελλοντικό μου άρθρο.Και μάλιστα ο ίδιος ο Scottie Young δήλωσε σε συνέντευξη του σε περιοδικό,ότι οι σπόροι έμπνευσης για το Fairyland,φυτεύτηκαν μέσα στο μυαλό του την εποχή που σχεδίαζε τη σειρά OZ.Πώς θα είχε εξελιχτεί η Dorothy αν είχε μείνει παγιδευμένη για χρόνια στο βασίλειο του OZ.Και είναι φυσικό να βλέπουμε πολλά κοινά χαρακτηριστικά της δουλειάς του στο OZ της Marvel,με το Fairyland της Image.Oυσιαστικά το I Hate Fairyland είναι η σκοτεινή και μαύρη εκδοχή του OZ(αν και τα βιβλία του Baum είναι εξίσου σκοτεινά και καμία σχέση δεν έχουν με τη family oriented εκδοχή της ταινίας του 1939 με τη Judy Garland).Επίσης θα μπορούσε να θεωρηθεί και η πιο gore εκδοχή του Alice In Wonderland του Lewis Carroll(ψευδώνυμο του Charles Lutwidge Dodgson).Άλλη επιρροή του σχεδιαστή για τη δημιουργία της Gertrude ήταν οι χαρακτήρες Lobo και Tank Girl.Eμένα προσωπικά με ενέπνευσε να κάνω σημαντικές αλλαγές στο δικό μου strip Red Hood Unbound(since 1994 παρακαλώ!!) που δημοσιεύω τακτικά και εδώ στο blog Comicmaniacs.




Η σειρά κυκλοφόρησε από την Image τον Οκτώβριο του 2015 και ολοκληρώθηκε σε 20 τεύχη με το τελευταίο να κυκλοφορεί τον Ιούλιο του 2018.Μία πανδαισία χρωμάτων(εκπληκτική δουλειά από Jean Francois-Beaulieu που πραγματικά έχει γεννηθεί για να χρωματίζει)με τα γλυκά μεν αλλά άκρως αναρχικά και λεπτομερέστατα σχέδια του Young,αστείους αλλά και ενίοτε ενδιαφέροντες χαρακτήρες με υπόβαθρο όμως,εντυπωσιακούς αλλά και απειλητικούς κακούς(που δεν ξέρουν τι τους περιμένει),και το μαύρο χιούμορ να επικρατεί σε κάθε panel του κόμικ(αλλά και η βία και το gore στοιχείο σε μεγάλες δόσεις που έρχεται σε τόση αντίθεση με το όλο παραμυθένιο και "cute" σκηνικό)δίνουν σε αυτό το κόμικ πρωταγωνιστικό ρόλο στα ράφια της βιβλιοθήκης σας!!



Αν και η έκδοση σε τεύχη είχε ακόμα πιο ολοζώντανα χρώματα από ότι τα trades(4 τον αριθμό),παρ' όλα αυτά και αν θέλετε ακούστε με,είναι μία πολύ καλή αγορά,ειδικά για όσους διαθέτετε χιούμορ και βαρεθήκατε τα mainstream κόμικ αλλά και τη πολύ "δηθενιά"(που θεωρείται και κουλτούρα)κάποιων indie που παίρνουν πολύ σοβαρά τον εαυτό τους..





Το I Hate Fairyland δεν προσποιείται κάτι άλλο από αυτό που είναι.Ένα καλοσχεδιασμένο κόμικ με το οποίο θα γελάσετε με τις αστείες και εξωφρενικά χαβαλετζίδηκες καταστάσεις του, και θα περάσετε ευχάριστα την ώρα σας.Ένα εικονογραφημένο και διαστρεβλωμένο παραμύθι,βουτηγμένο στο dark humor του, που δεν θα σας αποκαλύψω αν έχει happy end ή τελικό προορισμό, σίγουρα όμως και μόνο το ταξίδι στη χώρα της Fairyland θα σας χαρίσει ατελείωτες ώρες γέλιου.Απολαύστε υπεύθυνα!!


Σπύρος Ανδριανός