Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2018

Topolino e il doppio segreto di Macchia Nera(Το διπλό μυστήριο του Μαύρου Φαντάσματος)από Guido Martina και Romano Scarpa

Topolino e il doppio segreto di Macchia Nera

Στο ξεκίνημα της καριέρας του ο Romano Scarpa είχε την τύχη να έχει στο πλευρό του μεγάλα ονόματα της ιταλικής σχολής Disney.Η συνεργασία του με τoν Guido Martina και ειδικά το ντεμπούτο τους σαν δημιουργικό δίδυμο στην ιστορία το διπλό μυστήριο του Μαύρου Φαντάσματος,αποδεικνύει όχι μόνο πόσο ευφάνταστοι και μεγάλοι δημιουργοί είναι,αλλά και το ότι αποτελούσαν ίσως τους πιο άξιους επίγονους του δάσκαλους Floyd Gottfredson.




Η ιστορία μας ξεκινάει ένα σκοτεινό και χειμωνιάτικο βράδυ στο Μίκυ Σίτυ.Το Μαύρο Φάντασμα βρίσκεται επάνω στη σκεπή του σπιτιού του Μίκυ και κόβει το καλώδιο της κεραίας της τηλεόρασης.Σύνδέοντας το με δικό του βάζει σε εφαρμογή το σατανικό του σχέδιο..Ο Μίκυ βλέποντας τηλεόραση,θα λάβει τις εικόνες που θα μεταδώσει η συσκευή του Φαντάσματος και θα υπνωτίστει...




Θα βγει από το σπίτι και θα καλέσει ένα ταξί(που το οδηγάει το ίδιο Φάντασμα)για να πάει σε ένα κατάστημα με καπέλα και να κάνει διάρρηξη..Ύστερα θα γυρίσει σπίτι του,θα πληρώσει το ταξί και θα κοιμηθεί σαν να μην συνέβη τίποτα...Ο Γκούφυ που δουλεύει σαν νυχτοφύλακας και ψάχνει να βρει ένα ταξί που κλάπηκε θα τον ξυπνήσει βλέποντας ότι το ταξί είναι έξω από τη πόρτα του...Ο Μίκυ δείχνει να ξαφνιάζεται με τη πληροφορία ενώ λέει στον Γκούφυ ότι δεν βγήκε όλο το βράδυ από το σπίτι του...Ανακαλύπτει πως ότι αντί για δέκα δολάρια που νόμιζε ότι είχε στο πορτοφόλι του έχει μόνο τα μισά...




Την επόμενη μέρα συναντά τον επιθεωρητή Ο'Χάρα για να ερευνήσουν μία παράξενη ληστεία σε ένα καπελάδικο...Ο ιδιοκτήτης(ο τρελός καπελάς από την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων στο ρόλο)τους λέει ότι το μαγαζί δεν είχε κανένα καπέλο και ότι το μόνο που έκλεψαν ήταν το δικό του από τη κρεμάστρα...Όταν επιθεωρητής και Μίκυ βγαίνουν έξω ανακαλύπτουν ότι λείπουν τα αυτοκίνητά τους,ενώ ο Μίκυ του διηγείται ότι και ένα κλεμμένο ταξί βρέθηκε την προηγούμενη έξω από το σπίτι του...


Στο αστυνομικό τμήμα και ενώ προσπαθούν να διαπιστώσουν τη σχέση μεταξύ τους μπορεί να έχουν τα κλεμμένα αντικείμενα,έρχονται στη διαπίστωση ότι μόνο ένας εγκέφαλος σαν το Μαύρο Φάντασμα μπορεί να σχεδιάσει κάτι τόσο πολύπλοκο...Τη στιγμή εκείνη που ο επιθεωρητής θα έδινε όλο το μισθό του για να ανακαλύψει το κλειδί του μυστηρίου ένα μαχαίρι καρφώνεται επάνω στο γραφείο..."Και λίγα είναι" αναγράφει στο χαρτί περιπαιχτικά...Ο Μίκυ νιώθει ότι το μαχαίρι του φαίνεται γνωστό.Λίγο αργότερα καταφτάνουν ο Χειροπαίδαρος και ο Γκούφυ στο τμήμα,ενώ το Μαύρο Φάντασμα σε άλλο του μήνυμα τους ζητά να συντονιστούν με το ράδιο για να μεταδώσει ένα μήνυμα...

Οι ώρες παιρνούν βασανιστικά και τελικά το Φάντασμα ζητά εκατό χιλιάδες δολάρια για να μην μετατρέψει το καπέλο σε φονικό όπλο.Τους δίνει συντεταγμένες για το πού θα παραδώσουν τα λεφτά...Ο Μίκυ και ο επιθεωρητής ξεκινούν για το κάστρο της Μαύρης Κοιλάδας όπου θα τους περιμένει ένα γεύμα από τον οικοδεσπότη...Το βράδυ που θα πέσουν όμως να κοιμηθούν ο Μίκυ θα σηκωθεί κρατώντας το μαχαίρι και θα κατευθυνθεί προς το δωμάτιο του επιθεωρητή για να τον σκοτώσει μπροστά στα έντρομα μάτια του Γκούφυ....Ο εφιάλτης μόλις έχει αρχίσει και πώς θα μπορέσει να ξεφύγει από τα νύχια του ο Μίκυ;;;Και πόσο σατανικό μπορεί να είναι το σχέδιο του Μαύρου Φαντάσματος;;;




Αυτή η ιστορία τα έχει (σχεδόν)όλα.Μυστήριο,αγωνία, θρίλερ και περιπέτεια,δράση,συναισθηματικές μεταπτώσεις καθώς επίσης δείχνει πόσο σημαντικοί στο σύμπαν του ποντικού,οι χαρακτήρες που δημιούργησε ο Gottfredson στη διάρκεια της σημαντικής του προσφοράς όχι μόνο στην ιστορία του Μίκυ και του Disneyικού κόμικ αλλά και γενικότερα στην 9η τέχνη.Άλλωστε κατά κάποιο τρόπο η ιστορία θα μπορούσε να θεωρηθεί και αυτή ένα sequel της κλασικής εκείνης του Floyd Gottfredson του 1939 Mickey Mouse outwits the Phantom Blot,αφού χρησιμοποιεί όχι μόνο το χαρακτήρα του Μαύρου Φαντάσματος που είχε να χρησιμοποιηθεί δεκαετίες αλλά και άλλους χαρακτήρες όπως ο επιθεωρητής Ο'Χαρα και ο ντετέκτιβ Χειροπαίδαρος(Casey)καθώς και τον Ήτα Βήτα τον οποίο ο Scarpa σχεδιάζει για πρώτη φορά.Επίσης η σεκάνς με το ταξί προέρχεται και εκείνη ολόκληρη από εκείνη την ιστορία.


Στη περιπέτεια αυτή δεν υπάρχει μόνο ένας  πρωταγωνιστής,που να  ξεχωρίζει από τους άλλους χαρακτήρες που θα έχουν μόνο έναν συνοδευτικό ρόλο στην ιστορία.Εδώ κάθε χαρακτήρας έχει το δικό του ρόλο "κλειδί" που προσθέτει τα κομμάτια για να ολοκληρωθεί το πάζλ της υπόθεσης.
Μεγάλη η συμβολή του Ήτα Βήτα(Eega Beeva) από τη στιγμή που εμφανίζεται στην ιστορία,βοηθά μαζί με το Φλόπ,τα μέγιστα στο να οδηγηθεί ο Μίκυ στη λύση του μυστηρίου που χωρίς ίσως τον ναφθαλινοφάγο φίλο του πιθανών να μην τα είχε καταφέρει μόνος του...

Και αυτό δείχνει πόσο σπουδαίος και ευφυέστατος αντίπαλος είναι το Μαύρο Φάντασμα για τον Μίκυ.Για εμένα προσωπικά είναι ο πιο επικίνδυνος villain στο Disney-ικό σύμπαν(δεν θα σχολιάσω ότι ο Gottfredson κατά κάποιο περίεργο τρόπο του έδωσε τη μορφή του Walt!!)Λίγοι δημιουργοί τις επόμενες δεκαετίες που ακολούθησαν(με εξαίρεση ίσως τον ταλαντούχο Casty)έχουν τονίσει αυτό ακριβώς το στοιχείο το πόσο δηλαδή μεγαλοφυής και επικίνδυνος είναι,σχεδόν η σατανική εκδοχή του Μίκυ(κάτι σαν μία σκοτεινή εκδοχή του)και απλά τον παρουσιάζουν σαν έναν μεγαλομανή και φαντασμένο απατεώνα που πάντα ο Μίκυ "χαλάει" τα σατανικά του σχέδια...




Το γεγονός ότι ο Μίκυ χωρίς την παρέμβαση του Ήτα Βήτα 1)Δεν θα είχε λύση το μυστήριο και 2)Δεν θα είχε ξεφύγει από τα χέρια της δικαιοσύνης αφού δεν θα μπορούσε να αποδείξει την αθωότητά του(ότι ήταν υπνωτισμένος) δείχνει πόσο σατανικό και μεγαλοφυές ήταν το σχέδιο του Μαύρου Φαντάσματος.Πραγματικά ένας αντάξιος και το σημαντικότερο ένας πολυσύνθετος εχθρός/αντίπαλος για τον Μίκυ Μάους.




Το σχέδιο του Scarpa στην πρώιμη μορφή του θυμίζει φυσικά έντονα Gottfredson(πολλοί αναγνώστες τα επόμενα χρόνια νόμιζαν ότι ήταν Αμερικανός δημιουργός-πράγμα που κολάκευε τον Scarpa)ενώ το σενάριο του Martina βγαλμένο μέσα από τις σελίδες των σημαντικότερων συγγραφέων αστυνομικού μυστηρίου(ειδικά η σκηνή με το δωμάτιο βγαλμένη μέσα από μυθιστορήματα του Gaston Laroux)αποζημιώνει ακόμα και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη αφού είναι ξεκάθαρο ότι η συγκεκριμένη ιστορία δεν απευθύνεται σε παιδιά μόνο(όπως στις ιστορίες του '30 ο Μίκυ κρατάει ένα όπλο στα χέρια του,το μαχαίρι)Μία από τις σημαντικότερες και πιο κλασικές ιστορίες της ιταλικής σχολής της Disney και προσωπικός θρίαμβος για Scarpa και Martina.




Η ιστορία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο ιταλικό Topolino #116 στις 10 Ιουνίου του 1955(και στα επόμενα 3 τεύχη)καθώς επίσης επανεκδόθηκε στα Il Classici di Walt Disney(πρώτη #2 και δεύτερη #9 σειρά του τίτλου 1958 και 1977 αντίστοιχα)και αρκετές φορές μέσα στα επόμενες δεκαετίες.Επίσης στον πρώτο τόμο της σειράς Le grandi storie Disney - L'opera omnia di Romano Scarpa τον Γενάρη του 2014.Στην Ελλάδα η ιστορία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο ΚΟΜΙΞ(Α' περιόδου)#91 τον Ιανουάριο του 1996 και στον 17ο τόμο με τα άπαντα του Romano Scarpa τον Σεπτέμβριο του 2018.


Σπύρος Ανδριανός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου